Het keiharde werk-leven is officieel begonnen! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu Het keiharde werk-leven is officieel begonnen! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu

Het keiharde werk-leven is officieel begonnen!

Door: puppekie

Blijf op de hoogte en volg Dennis

13 September 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De eerste week…

Voor ik begin, heel erg bedankt iedereen voor de lieve, leuke, mooie en zorgzame reacties op mijn reisverslagen! Ik zal ze aan het eind van dit reisverslag beantwoorden!


De kop is eraf en de eerste week is inmiddels voorbij! Het was een week vol ervaringen, indrukken, feestjes, 1e stagedag (t/m 4e stagedag trouwens), heel veel handjes schudden, kennismakingen, nieuwe vrienden maken en wennen maar het was wel meteen een geweldige eerste week…

Ik had jullie, trouwe lezers, een echte cliffhanger gegeven met het aan de linkerkant auto rijden hier. Afgelopen zaterdag kregen wij dan ook onze eigen auto. Opeens werd er op de bel gedrukt en daar stond hij dan een hele dikke, donkerblauwe, flitsende, supersnelle, stoere VOLKSWAGEN Chico (oftewel een Golf 1 voor de kenners, die hier nog steeds gemaakt worden). Snel het contract doorgenomen en alle deukjes op laten schrijven en de man was er weer vandoor…

Eline, Ricardo en ik stonden natuurlijk te trappelen om ons nieuwe racemonster over de perfecte afrikaanse wegen te laten vliegen en meteen heel Zuid-Afrika te gaan bekijken, maar aangezien Eline en Ricardo toch iets minder stonden te trappelen dan ik kreeg ik de eer om de eerste dag te rijden. Eigenlijk viel het reuze mee, ik weet dat iedereen liever een spannend verhaal wil horen met botsingen, vliegende auto’s en ziekenhuisbezoeken maar helaas het ging allemaal vanzelf. De enige nadelen aan links rijden zijn:
- Je soms ’s ochtends met je slaperige hoofd aan de verkeerde kant instapt en ineens je stuur kwijt bent.
- Je af en toe met je rechterhand vol in de deur slaat omdat je wilt schakelen
- En je ook in parkeergarages gewoon links moet rijden;)
Verder is het niet zo moeilijk en zonder problemen hebben we dan ook zaterdag lekker de hele dag rondgereden en allerlei stranden, bergen en winkelcentra gezien.

’s Avonds hadden we het andere Khaya huis uitgenodigd om bij ons te komen braaien. Dit was supergezellig, we zaten heerlijk met 16 man op onze braaiplaats en hadden voldoende salades, vlees, sauzen en vooral genoeg bier en wijn! Grappig om te weten is dat vlees hier van supergoede kwaliteit is en helemaal niet duur. We hebben heerlijk gebraaid en toen na de braai de helft van het andere huis weg ging zijn we over gegaan op het kingse (drankspelletje), toen na het kingse drie kwart afviel door verschillende redenen (lees: dronken, moe of in het zwembad gedoken/gevallen) was het wel tijd om op te ruimen en er een eind aan te maken.

Alleen Erik en ik hadden nog zin om even te gaan stappen dus wij zijn Longstreet gaan verkennen en belandden van de ene in de andere club en voor we het wisten was het 5uur en stonden we achteruit in de McDrive. Of het nou kwam door onze dubbele tongval of hun gehoor het bestellen en uiteindelijk krijgen duurde wat langer dan normaal, maar daardoor ging het eten alleen maar sneller en we lagen daarna ook heel snel in bed.

Zondag was een rustdagje, iedereen was nog moe of had wat opstartproblemen…

Omdat Inge (huisgenootje) en ik dezelfde kant op moeten voor onze stage zijn wij “even” gaan kijken waar onze stages waren zodat we maandag niet verkeerd konden rijden. Dit “even” was van 1 uur tot ongeveer half 7! Maar toen hadden we wel de stageplekken gezien, de fleemarket bij Muizenberg en superveel mooie bergen, wegen, stranden, wijnvelden en zelfs een township ingeweest (Inge loopt stage in een township). Daarnaast hebben we veel gelachen om van alles en was het zo ongezellig dat we besloten hebben de auto te delen en samen te reizen naar onze stage.
’s Avonds wilde Eline nog wel even een stukje rijden en alhoewel ze totaal niet vertrouwd op mijn wegenkennis of welke hulp dan ook van mij, wilde ze wel graag dat ik met haar meeging op haar eerste “linkse” ritje. Dit ging eigenlijk ook meteen goed, alleen had ze wat moeite met het gas en de koppeling waardoor de warmtemeter meteen begon te knipperen, maar dat lag aan de auto volgens Eline;)



Stage.

Maandag begon dan echt de stage bij de JAG Foundation, de eerste dag was een kennismakingsmiddag en dat heb ik dan ook geweten! Iedereen uit de hele organisatie werd aan me voorgesteld en voor ik de 2e naam hoorde was ik de eerste weer vergeten, maar goed dat gaat voor januari wel lukken!

Daarnaast meteen mijn werkplek geïnstalleerd, aangesloten op het netwerk de printers en de scanner en ook meteen een mailadres van JAG gekregen!

Mijn stagebegeleidster Kasia is heel erg aardig en wil mij vooral veel leren. Ze was heel blij dat ik haar kwam helpen de komende 5 maanden en dacht ook na over mijn persoonlijke leerpunten om die te verwerken in mijn stage enz.

Verder zit ik op een afdeling met 7 vrouwen en ben ik meeste van de tijd de enige man, dus ik kreeg meteen de gouden regel te horen van JAG: zorg altijd voor voldoende chocolade voor de dames!;) Het zijn ook hele aardige dames die allemaal hun eigen programma hebben bij JAG (Running, Waterpolo, Rugby enz.) en zij hebben me dan ook meteen alles verteld over hun werk en wat het inhield. Het grappige is dat ze het allemaal heel erg gepassioneerd doen met echt een hart voor de kinderen en voor het sporten wat mij heel erg bevalt! We hebben meteen afspraken gemaakt zodat ik mee kan gaan kijken bij projecten in de townships en ook kan helpen bij evenementen met de kids. Daarnaast ben ik gevraagd om 1 middag in de week het pas opgerichte JAG damesvoetbalteam te trainen! :D Iets waar ik absoluut geen nee tegen zeg natuurlijk, want er zijn wel vervelendere dingen dan allemaal afrikaanse dames een balletje te laten trappen!

De rest van de week ook nog veel kennis gemaakt met mensen en meegeweest naar vergaderingen met PUMA (sponsor van de foundation), een bekende radio DJ en de eigenaar van een pretpark hier voor een speciaal projectje waar ik jullie later vast veel meer over vertel…

De vrijdag had ik vrij omdat we met Khaya naar Hermanus (bekende plaats waar veel walvissen zitten) gingen. Omdat dit nogal een weekend was met veel avonturen schrijf ik daar een apart reisverslag over….;)


Antwoorden op de reacties:


@ Paula: Bedankt voor de reactie! Ben blij dat jullie ook mijn verslagen leuk vinden! We hadden inderdaad geen betere 1e week kunnen wensen, alles is hier tot nu toe nog steeds super, maar we komen echt wel naar huis over 5 maandjes!;) En bedankt voor de tip, er zijn echt wel wijken waar je ’s nachts je deuren echt wel op slot doet als je er doorheen rijdt en in de townships doe je dat overdag ook!

@ Ilse: Haha tuurlijk ken ik jou nog!:D Haha jaa dames en hun bagage;) Maar ik ben nog niet met Eline wezen hardlopen, alleen moet wel die boksbal tegenhouden ja haha en af en toe ben ik de boksbal maar goed daar was ik al een beetje aan gewend!;)

Ik zal heel goed op der passen!

@ buurvrouw;) : Super dat je mijn verslagen leest:D Haha ik ga volgend weekend kijken of die Tafelberg nou echt zwaarder is dan de grebbeberg;) Zal wel wennen zijn zonder mijn hardloopmaatje mja…

Je leest het in het volgende verslag als ik het overleefd heb!;)

@ tante Wilma: Mooi dat alles bij jullie goed gaat alleen jammer dat Sem verloren had! Hij zal toch moeten gaan winnen anders kan ik hem niet naar Ajax Cape Town halen natuurlijk;) Ik heb al contacten met Foppe de Haan dus zodra hij er klaar voor is mail ik het contract:P

Groetjes aan Bart en Sem

@ Daan mijn verloren neef: Haha ouwe zwoegerd! Volgens mij mag jij ook niet klagen!;)

@ Henk: Dankuwel, vind het echt heel leuk dat jullie ook mijn verslagen lezen! Ja het foto’s plaatsen kan niet bij ons thuis, maar ik heb het op mijn stage gedaan dus die zijn ook een beetje voor Eline.





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Actief sinds 10 Aug. 2010
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 34714

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2012 - 26 December 2012

Speurtocht naar de Kiwi's

02 September 2010 - 25 Januari 2011

Stage @ Kaapstad

Landen bezocht: