Cricket kijken, hiken en olifanten ontwijken… - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu Cricket kijken, hiken en olifanten ontwijken… - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu

Cricket kijken, hiken en olifanten ontwijken…

Door: puppekie

Blijf op de hoogte en volg Dennis

26 Januari 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi allemaal,

Alweer een paar weken voorbij en mijn tijd in Afrika zit er zelfs alweer op, ik schrijf dit verslag vanaf thuis (en dan bedoel ik thuis NEDERLAND) maar ik doe nog even net of ik in Afrika zit omdat ik ook nog een afsluitend verslag plaats natuurlijk!

Na mijn vorige verslag had ik nog 2 weken stage voor de boeg, en 1 week reizen en dan was het afscheid nemen van iedereen en weer terug naar Nederland…

Ik heb nog 1 kaart gehad, maar dat was ook niet zo gek want de kans dat anderen nog aankomen voor ik weg ga is heel erg klein.
- Paps, mams en zusje heel erg bedankt voor de kerstkaart met de foto’s van jullie in de sneeuw! Leuk om die foto’s te zien en dat vonden ook mijn huisgenoten. Die waren wel benieuwd wie nou mijn ouders en zusje waren ;)

Stage.
De twee weken stage die ik nog had, had ik meer dan nodig om al mijn verslagen en andere taken af te ronden en klaar te maken om over te dragen aan collega’s. Voor school moest ik mijn “interne & externe analyse” en “adviesplan” afronden en voor mijn stage moest ik het JAG AllStars project (wat mijn kindje was) efficiënter maken en er een handleiding over schrijven zodat iemand anders dat over kon nemen van mij! Dit zou misschien een nieuwe stagiair worden of gewoon een van mijn collega’s.

De eerste week begon al heel erg goed omdat er Cricket gespeeld werd in Kaapstad. Cricket is samen met Rugby en Voetbal volkssport nummer 1 en dus superpopulair. Cricket en Rugby zijn meer populair bij de blanke Afrikanen en Voetbal meer bij de gekleurde en zwarte Afrikanen. Op het gebied van Cricket staat India momenteel bovenaan de ranglijst, maar op de voet gevolgd door Zuid-Afrika. India kwam een maand naar Zuid-Afrika toe om 1 officiële wedstrijd te spelen die 5 dagen duurt want zo werd Cricket officieel gespeeld en 5 korte wedstrijden van 1 middag en avond. Dat is de snelle variant die sneller, spectaculairder en populairder is. De 5 daagse wedstrijd werd gespeeld in het Newlands Stadion in Kaapstad, samen met het Oval Stadium in Australië het mooiste stadion ter wereld. Toevallig heeft de foundation waarbij ik stageloop daar 2 VIP-boxxen en voor deze wedstrijd werden alle kaartjes aan het personeel gegeven. De wedstrijd duurde van zondag 2 januari tot donderdag 6 januari en ik had kaartjes gekregen voor dinsdag de 4e. Uiteindelijk ben ik maandagmiddag al gegaan met een collega, dinsdag zelf met Tomas, woensdag had ik helaas geen kaartje dus moest ik gewoon werken alleen iedereen zat achter zijn computer Cricket te kijken en donderdag kon ik wel weer een kaartje krijgen dus heb ik er ook de hele dag gezeten! Het was supermooi om te zien omdat het niet zo snel ging was het goed te volgen en inmiddels snap ik alle regeltjes van Cricket wel. Daarnaast is het natuurlijk totaal niet vervelend om in een VIP-box te zitten met onbeperkt eten en drinken! ;)

De eerste week is er dus weinig van mijn geplande werk terecht gekomen want naast de Cricket kregen we ’s maandags te horen dat Lance Armstrong dit jaar weer, net als vorig jaar, naar Kaapstad komt om geld in te zamelen voor de foundation en een nieuw JAG mountainbike programma te openen. Daar hadden we dus veel vergaderingen over om alles te regelen met sponsoring en accommodatie. En vervelend genoeg moesten we de accommodaties ook gaan bekijken dus ik ben in een aantal hele exclusieve villa’s en hotels geweest (á €6000,- per nacht) om te kijken of dat wel geschikt is voor Lance. Ik vind het wel heel jammer dat ik er niet bij ben als hij komt want dat is een geweldig evenement en heel leuk voor de foundation…

De tweede week was gelukkig een normale werkweek dus daarin heb ik al mijn verslagen en taken of kunnen ronden. Ook was het natuurlijk een week van afscheid nemen van mijn collega’s waarmee ik toch 5 maanden dagelijks heb samengewerkt. Naast evaluatiegesprekken, beoordelingsformulieren invullen en mijn plannen presenteren had ik ook een paar afscheidslunches en uiteindelijk vrijdags heb ik afscheid genomen. Het viel me toch zwaarder dan verwacht dus uiteindelijk na iedereen geknuffeld te hebben verliet ik vrijdag het kantoor met een brok in me keel maar een heel voldaan gevoel. Ik heb alles gedaan en bereikt wat ik van te voren wilde en zelfs meer. Ik kreeg van mijn stagebegeleidster dan ook een 9 voor mijn stage en ze hadden geen enkele op of aanmerking over mijn werk. Ze zeiden er zelfs bij dat ze als nieuwe stagiair alleen maar een Nederlandse “Dennis” wilde en niets anders meer… ;)

Vrijdagavond was er weer een wedstrijd van Ajax Cape Town en weer eentje in het Greenpoint Stadium vlakbij ons huis dus. Het was een double-header dus er werden 2 wedstrijden achter elkaar gespeeld in hetzelfde stadion. Het mooie aan Afrika is dat er dan ook gewoon van 4 verschillende clubs supporters in 1 stadion kunnen zitten zonder problemen. Het stadion zat helemaal vol en de sfeer was geweldig! Gelukkig won Ajax ook nog dus het was helemaal een topavond!!

Daarna zijn we een beetje op tijd naar bed gegaan omdat we de volgende dag gingen beginnen aan onze Garden route.

De Garden route (tuinenroute).
Zaterdag de 15e begon onze reis langs de Garden route. Eline, Ricardo en ik hadden gelukkig nog een week om wat anders te zien dan alleen Kaapstad en daar wilden we ook goed gebruik van maken. Elientje was nog een beetje lam van de avond ervoor dus we vertrokken iets later dan gepland, maar gelukkig had ze alles al ingepakt ;) Dus om 11 uur reden we bij ons thuis weg.

De eerste dag zijn we naar het begin van de Gardenroute gereden Mosselbay. Een mooi plaatsje aan de kust met een prachtig strand en veel leuke strandtentjes. Daarna zijn we doorgereden naar George, de volgende grote plaats langs de route. Daar hebben we wat gegeten bij een leuk Italiaans restaurantje en vervolgens zijn we doorgereden naar Oudtshoorn. Oudtshoorn ligt een stukje van de route maar daar zijn alle struisvogelboerderijen en het scheen wel een leuk plaatsje te zijn. We hadden van te voren al de Backpackers-hostel gebeld en ze hadden gelukkig nog plaats genoeg dus daar hebben we onze eerste overnachting gehad. We kregen een hele slaapzaal voor onszelf en het was ook een hele mooie accommodatie. Ze hadden een grote loungekamer en een leuke bar met tuin. We hebben daar dus lekker gedoucht, wat gedronken en natuurlijk gepoold. Na veel te veel potjes pool ook tegen de barmensen en wat bier + brandy cola was het tijd om naar bed te gaan want de volgende dag stond er weer een flinke rit op het programma.

De volgende morgen reden we op tijd weg uit Oudtshoorn om naar Plettenbergbay te gaan. Op de kaart was het een normale weg en redelijk rechtstreeks naar Plettenbergbay alleen we kwamen er al snel achter dat de kaart niet echt te vertrouwen was. Na een paar kilometer kwamen we op een onverharde weg uit en die was zeker niet recht. Na ontelbare haarspeldbochten, bergen op en af, door de mooiste gebieden en over een weggetje vol met gaten en kuilen waar je maximaal 40 kon rijden hebben we over een stukje van 100 km 4,5 uur gedaan. Het was Eline’s beurt met rijden maar het was een flinke zware rit om te doen. Onderweg liepen er nog een paar groepjes Baboons (in het Afrikaans Bobbejanen en in het Nederlands Bavianen) over de weg. Uiteindelijk kwamen we in Plettenbergbay en daar hebben we lekker op het strand gelegen. Later zijn we doorgereden naar Storms River waar we zouden overnachten. Onderweg kwamen we over prachtige wegen, door hele mooie bossen en langs DE bungee jump! Vanaf een gigantisch hoge brug langs de route was de hoogste bungeejump van een brug ter wereld en Ricardo en Eline wilde daar graag vanaf springen. We zijn daar dus even gaan kijken of ze het wel echt durfden en Ricardo had er weinig problemen mee. Eline wilde ook wel, maar die moest er nog wel een nachtje over slapen ;). Ze was alleen wel iets stiller vanaf dat we daar wegreden tot de volgende dag.

De tweede nacht hebben we dus overnacht in een backpackers in Storms River. Dat is een heel klein plaatsje midden in de bossen met alleen maar 4 hotels en 3 backpackers. We hebben daar ook meteen gegeten en ook hier hadden we weer bijna een hele slaapzaal met zijn drieën. Er zat ook nog 1 andere Nederlander en 1 vrouw die totaal niet spoorde maar goed daar hielden we een beetje afstand van ;). Ook hier hebben we weer de hele avond aan de bar gezeten en gepoold en zijn we niet te laat naar bed gegaan om de volgende morgen te gaan “black water tuben”. Dat is in een band de rivier af gaan en verschillende watervallen af te glijden. Helaas werden we ’s ochtends heel vroeg gebeld dat het niet door kon gaan omdat er te weinig aanmeldingen waren. Inplaats daarvan zijn we naar Tsitsikamma gegaan waar ze een heel groot natuurgebied hebben. Daar zijn we wezen hiken naar de touwbruggen langs de kust en later de andere kant op naar de watervallen. In totaal zijn we daar wel 4 uur wezen wandelen, hiken, klimmen, klauteren en hebben we heel erg genoten van de prachtige uitzichten en de zee die daar heel hard op de rotsen klapte. De hele ochtend was Eline al wat stiller en ze was toch wel een beetje gespannen voor de bungee sprong, wat natuurlijk totaal niet gek was want 216 meter naar beneden vallen met een elastiekje aan je voet is best eng. (en ik mag helemaal niets zeggen want ik ging niet eens). Na het hiken zijn we terug naar de bungee gegaan en daar zijn Ricardo en Eline toen vanaf gesprongen! Ik kon alles heel mooi volgen vanuit het bungee café wat ook wel heel grappig was.

Gelukkig was Eline weer helemaal de oude na afloop en vol met adrenaline was ze klaar om verder te reizen. We zijn dan ook meteen doorgereden naar Port Elisabeth wat officieel het einde van de Garden Route was. Port Elisabeth ofwel PE is een kleinere stad dan Kaapstad maar ook aan de kust en met een heel mooi en lang strand. We kwamen er begin van de avond aan in weer een mooi backpackers en zijn daar lekker uit eten geweest. Daarna zijn we nog naar de enige bar gegaan die open was, namelijk een karaoke bar. Toen we er binnen liepen leek het Eline en mij wel leuk om nog een nummertje te doen maar toen we zagen wat er allemaal optrad waren we daar snel van genezen. De ene na de andere kon supergoed zingen en de finale van X-factor was er niets bij. Dus we hebben daar maar van genoten en hebben het zingen maar gelaten voor wat het was.

De volgende dag hebben we iets langer uitgeslapen en we zijn toen naar Addo Elephant Park gegaan. Dat is na Kruger het grootste safaripark van Zuid Afrika en naast 450 olifanten hebben ze daar de hele Big 5 (Leeuwen, Olifanten, Buffels, Luipaarden en Neushoorns) en met het zeegedeelte zelfs de Big 7 (ook Haaien en Walvissen). Het mooie aan het park is dat je er intree betaald en dan gewoon zelf mag rondrijden op de onverharde wegen. We zijn er dan ook de eerste dag aan de zuidkant ingegaan en door het hele park naar de noordkant gereden. De eerste dag hebben we al veel zebra’s, olifanten, wrattenzwijnen, struisvogels, kudu’s en andere herten gezien. Eline moest zelfs 1 keer keihard op de rem voor een olifant die midden op de weg stond. Om de leeuwen en andere jacht dieren te zien was het beter om heel vroeg te gaan dus aan het eind van de middag hebben we besloten ergens te overnachten om vroeg weer het park in te gaan.

We hebben overnacht in een backpackers net buiten Addo en op het eerste gezicht leek het wel een mooie backpackers, maar toen Eline en Ricardo er achter kwamen dat boven hun hoofd 20 spinnen rondliepen (waarvan 1 heeele grote UNIT volgens Eline), 3 van de 5 Argentijnen waarmee we de kamer deelde gigantisch snurkten en het 50 graden was in de slaapzaal dus nachtrust was er niet echt. Om 3 uur kwam Eline dan ook vragen om de sleutel van de auto om daar in te gaan slapen. Uiteindelijk had ik nog best goed geslapen en zijn we de volgende morgen om 7 uur weer Addo ingegaan op zoek naar roofdieren. We hebben heel veel geluk gehad en weer veel olifanten, buffels, zebra’s, kudu’s en gelukkig ook nog de leeuwen gezien! Het is heel mooi om die dieren in het echt en in het “wild” te zien rondlopen. En natuurlijk ook een uitdaging om ze te vinden. We hebben ook in het park gepicknicked en zijn daarna rond de middag eruit gegaan om terug te rijden naar Knysna. Knysna is een van de mooiste plaatsen langs de garden route en daar is hele veel te doen. Het dorpje ligt midden in de bossen aan een lagune net achter de zee. We hadden daar een heel mooie backpackers gevonden in een oud herenhuis en daar waren de kamers en bedden ook supermooi. Dit maakte veel goed voor de voorgaande nacht. Na wat tips van de eigenaresse van de hostel zijn we Knysna ingegaan om het dorpje een beetje te verkennen, van een prachtig uitzicht te genieten en daarna heerlijk uit eten te gaan. Daarna zijn we nog een kroeg ingegaan om wat, jullie raden het al, te poolen en te drinken. Het was verder uitgestorven dus meer was er ook niet te doen. De volgende dag zijn we gaan hiken in de oeroude bossen van Knysna en hebben we een oude goudmijn bezocht. Daarna zijn we de hele middag gaan kanoën over een van de riviertjes helemaal tot aan de zee. Ricardo en ik wilde heel graag de zee bereiken dus we waren iets vooruit gegaan maar na elke bocht verwachtten wij de zee alleen die kwam maar niet. Op een gegeven moment waren we Eline een beetje kwijt en na 11 km peddelen hadden we de zee bereikt! Toen zijn we maar snel weer omgedraaid om Eline op te zoeken alleen we moesten natuurlijk ook 11km terug Dat was echt flink afzien, maar binnen 2,5 uur waren we toch op en neer geweest en Eline zagen we weer bij het begin. We waren blij dat we de zee gezien hadden, maar voelde ons wel een beetje schuldig dat we Eline achtergelaten hadden…

Daarna zijn we weer teruggegaan naar de backpackers en hebben we daar heerlijk Zuid-Afrikaanse potjie gegeten met struisvogelvlees! Later wilde we nog gaan stappen, maar we zijn alledrie door de wekker heen geslapen en werden midden in de nacht wakker dus dat hebben we niet meer gedaan. Vrijdags zijn we weer naar huis gegaan wat nog een flinke rit was (550 km) maar eind van de middag kwamen we weer in het vertrouwde Kaapstad aan!

Het was een geweldige week waarin we veel gereden hebben, maar ook superveel gezien en gedaan en het was mooi om ook deze kant van Zuid-Afrika een keer te hebben gezien!

Het laatste weekendje en de laatste 3 dagen stond toen voor de deur maar omdat ik net doe of ik nog in Kaapstad zit, staan die dus nog voor de deur en vertel ik daarover in mijn laatste verslagje!!

Jullie kunnen mij nog steeds volgen, mailen, lastig vallen of in de gaten houden op:
Mail me op: pupke_stevig@hotmail.com
Kijk op me facebook: www.facebook.com/Puppekie
Kijk op me website: www.pupkeinafrika.tk
Volg me op twitter: www.twitter.com/DennStevens
Kijk op me hyves: www.puppekie.hyves.nl

  • 26 Januari 2011 - 17:30

    Cora:

    Welkom thuis jongen!liefs

  • 27 Januari 2011 - 08:08

    Paula Snoeijer:

    Hoi Dennis,

    Leuk om je verslag te lezen van de week dat jullie met z'n drieën gereisd hebben. En ik kan me heel goed voorstellen dat Eline stil werd bij het idee dat ze zou gaan bungy jumpen, maar stoer dat ze het gedaan heeft. Het lijkt me ook een geweldige ervaring om zo met je auto tussen de wilde dieren door te rijden.
    Wat goed dat je stage zo'n succes was. Gefeliciteerd met je goede cijfer. En nu maar hopen dat er daar een nieuwe Nederlandse Dennis verschijnt, maar dan moeten ze wel heeeeel veel geluk hebben.
    Dank je wel nog, dat je zo goed op mijn dochter hebt 'gepast'.

    Groetjes,
    Paula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Actief sinds 10 Aug. 2010
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 34642

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2012 - 26 December 2012

Speurtocht naar de Kiwi's

02 September 2010 - 25 Januari 2011

Stage @ Kaapstad

Landen bezocht: