Afscheidsfeestje, afscheid nemen & weer thuis zijn - Reisverslag uit Kesteren, Nederland van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu Afscheidsfeestje, afscheid nemen & weer thuis zijn - Reisverslag uit Kesteren, Nederland van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu

Afscheidsfeestje, afscheid nemen & weer thuis zijn

Door: puppekie

Blijf op de hoogte en volg Dennis

31 Januari 2011 | Nederland, Kesteren

Hoi allemaal,

Hierbij is dan mijn laatste reisverslag van mijn tijd in Zuid-Afrika. Het is ten eerste al heel gek om bijna 5 maanden van huis te zijn, maar ook heel gek om dan weer afscheid te nemen van alle mensen die ik in Afrika heb leren kennen en alle vrienden die ik gemaakt heb! Maar na 4,5 maand had ik wel weer zin om naar huis te gaan, het was alleen een dubbel gevoel want tegelijk wilde ik ook niet weg uit Kaapstad.

We zijn vrijdag de 21e terug gekomen van onze trip over de Gardenroute oftewel Tuinen route. Zoals jullie al gelezen hebben in het vorige verslag was het geweldig! We hebben gigantisch veel van het “andere Afrika” gezien en ik ben echt blij dat we dat gedaan hebben want als je alleen maar in Kaapstad blijft zie je niet het echte Zuid-Afrika. Toen we vrijdagmiddag terug kwamen zijn we meteen met de mensen uit ons huis gaan eten op de promenade beneden bij de zee. De dames hadden heerlijk eten gekocht en met wat biertjes en wijn (waar we later nog een bekeuring voor kregen omdat je dat niet mag hebben in het openbaar). En wij hebben natuurlijk meteen al onze verhalen van de reis verteld en een balletje getrapt op het veldje… Daarna hebben we thuis nog wat gedronken en zijn we wezen stappen!

Zaterdag hadden we een groots afscheidsfeestje gepland met alle Nederlanders en andere mensen die we hadden leren kennen en die nog in Kaapstad waren. De jongens gingen wakeboarden en wij zijn de boel klaar gaan maken thuis. Vanaf uurtje of 6 kwamen de eerste mensen al en met een muziekje en de braai aan werd het een supergezellige avond. Als thema hadden we “hippy” gedaan en dat vonden vooral Inge en Lotte geweldig! Vanaf 2 uur ’s middags kwamen die al elk kwartier met een nieuwe nog flower power en hippy-achtigere outfit naar buiten! Ik was super blij dat zij zoveel kleding hadden voor dit thema want ik kon ook een prachtige bloemetjesbroek en hoofdband lenen. Gelukkig had bijna iedereen zich aan het thema gehouden dus het was weer een bonte verzameling van mensen geworden. Het was meer een gewoon feestje dan een afscheidsfeest maar toch heel erg gezellig. Na voldoende te hebben gegeten, gedronken en geouwehoerd zijn we nog gaan stappen in Club 31 met zijn allen.

De zondag was dus vooral uitslapen en bijkomen van de avond ervoor. ’s Avonds hadden we een afscheidsdiner met ons eigen huis. Het werd toch langzaam stiller in het huis omdat we allemaal een beetje opzagen tegen het vertrek. We zijn daarom heerlijk wezen eten in een van de beste restaurants van Kaapstad, namelijk Sevruga in Waterfront. Het eten was echt heerlijk en het was jammer dat alleen Tomas er niet bij was, maar het was supergezellig. Natuurlijk moesten Eline, Ricardo en ik speechen dus dat hebben we dan ook gedaan. We werden er bijna emotioneel van omdat we eigenlijk geen afscheid wilde nemen van deze geweldige mensen waar we een supertijd mee hebben gehad. Maar langzaam aan verlaat iedereen het huis en gaan de meeste ook terug naar Nederland waar we ze vast snel weer gaan zien. Alleen Inge en Lotte blijven nog 5 maanden in Kaapstad, maar die hebben een mooi appartementje voor zichzelf gevonden!

Na het eten nog wat foto’s gemaakt met zijn allen en toen naar huis gegaan. De volgende dag moest iedereen weer werken en Eline en Ricardo moesten hun visum nog ophalen.

Ik had het meeste zondags al ingepakt dus maandag was het alleen nog even alles nalopen en laten controleren door Wouter van Khaya. Onze kamer was helemaal in orde en ook de rest van het huis vond hij er verder goed uitzien. We moesten alleen even alle versieringen verwijderen die we in de loop van de tijd hadden opgehangen.

’s Middags zijn we nog souvenirs wezen kopen in het centrum en ’s avonds hebben we met zijn allen het vlees opgemaakt wat we nog over hadden van zaterdag op de braai. Nog wat gedronken en al snel was het tijd om naar het vliegveld te gaan. Het afscheid kwam nu wel heel dichtbij en Eline moest nog haar laatste spulletjes inpakken en dan konden we gaan. Gelukkig ging bijna iedereen gezellig mee naar het vliegveld. Dus nog een laatste knuffel aan het huis en daar gingen we dan…

Gezellig wat gedronken op het vliegveld na het inchecken en toen zijn we naar de douane gelopen. Daar met een flinke brok in de keel maar met een goed gevoel afscheid genomen van onze huisgenootjes… Voor de laatste keer even flink geknuffeld met Lotte en Inge en toen moesten we door de douane…

Dat was het dan… 5 maanden Kaapstad waren voorbij gevlogen. “Time flies when you are having fun” zeggen ze wel eens en nu begrijp ik precies wat daarmee bedoelt wordt. Vanaf dag 1 hebben we een gigantisch goede tijd gehad in de plek die ik nu zeker mijn tweede thuis kan noemen. We hebben het gigantisch getroffen met het huis, de locatie, onze huisgenoten, alle mensen die we ontmoet hebben, onze stages, het weer en eigenlijk ALLES! Ik heb nog nooit binnen 5 maanden zoveel meegemaakt en het zijn allemaal hele geweldige ervaringen geweest.

Ook heb ik heel veel dingen geleerd, namelijk:
- dat 5 maanden van huis heel lang lijkt, maar je met skype, facebook, hyves, mail, sms, telefoon enz thuis altijd heel dichtbij is.
- Kaapstad een geweldige stad is en totaal NIET onveilig
- Zuid-Afrika een geweldig land is met al zijn rijkdom (in centjes en in natuur) en armoede
- Alle mensen in Kaapstad en omgeving heel erg gastvrij en aardig zijn
- Alle verschillende kleuren mensen, culturen en tradities prima samen gaan in deze grote stad
- Hoe het is om in een professionele organisatie te werken
- Hoe social media werken en wat je ermee kan doen
- Hoe het is om met 8 jongeren in 1 huis te wonen
- Hoe het is om met 3 dames samen te wonen… GEWELDIG!!
- Dat ik mezelf heel goed kan redden in het Engels en als dat niet werkt je in Zuid-Afrika gewoon Nederlands kan praten
- Mensen die helemaal niets hebben en ook geen toekomst bijna alleen maar kunnen terugvallen op misdaad
- Sport een betekenis kan geven en verandering kan brengen aan ieders leven, hoe uitzichtloos het soms ook lijkt…
- De Afrikaanse zon geen medelijden heeft met blanke huidjes
- Het heerlijk is om elke dag de zee te zien…
- Je in 5 maanden heel erg gehecht kan raken aan je eigen huis
- Je in 5 maanden heel erg gehecht kan raken aan de mensen waarmee je samenwoont
- Je twee “thuizen” kan hebben…

Na een goede vlucht naar Schiphol waar Eline uitstapte en ik afscheid moest nemen van me zusjes souvenir (die mocht niet mee door de douane) een snelle overstap en een goede vlucht naar Düsseldorf waren we plotseling weer bijna thuis. Nog een laatste controle door de Duitse Marrechaussee die ook me vaders souvenir afpakte (het blijven Duitsers) stonden daar dan gelukkig me ouders, zusje en Mark klaar om me weer te verwelkomen! Ik was heel erg blij hun weer te zien en besefte me toen echt dat het alweer voorbij was en thuis zijn toch ook wel lekker en vertrouwd is. Alleen misschien komt het omdat het rijmt, maar KOUD was het ook! Pffff van 35 graden naar 5 is geen pretjes en het zal ook wel even duren voor ik eraan gewend ben…

Ik kan alleen nog maar een keer zeggen dat het een geweldige ervaring is geweest en ondanks dat het allemaal wat duurder was dan ik van te voren dacht was het onbetaalbaar. Iedereen die de kans heeft dit te doen voor zijn/haar studie of werk: ZEKER DOEN!!

Kaapstad in cijfers:
- 4,5 maand
- 145 dagen
- Meer dan 9600 km van huis
- 23 graden gemiddelde temperatuur
- 47 nieuwe facebookvrienden erbij
- Honderden nieuwe contacten gelegd
- Onbekende studieschuld bij de IB-group erbij
- Miljoenen nieuwe ervaringen
- 3400 foto’s
- 7 nieuwe beste vrienden erbij
- Meer dan 60 x gebraaid
- 34 keer stilgestaan met de Kever
- 1 geweldige tijd!!

Inmiddels ben ik weer bijna een weekje thuis en daar is ook alles weer normaal. De mensen die me al een welkom thuis kaartje hebben gestuurd:
- Fam Capelle heel erg bedankt, ik kom snel even langs om bij te praten en ook meteen gel te kopen natuurlijk!! ;)
- Collega’s van Rolf ook heel erg bedankt voor de kaart, hopelijk hebben jullie werk genoeg dan kan ik snel weer aan de slag!

En iedereen die telkens mijn verslagen gelezen hebben of de foto’s hebben bekeken heel erg bedankt voor jullie interesse ik hoop dat jullie het net zo leuk vonden om te lezen dan ik het vond om jullie op de hoogte te houden!

Het album op deze site zit inmiddels vol, dus alle andere foto’s zijn te zien op www.facebook.com/puppekie

Baie Dankie voor alles!!

  • 31 Januari 2011 - 14:03

    Koen:

    Wat is die tijd gevlogen inderdaad!
    Ik heb niet alles gelezen, maar wat ik de afgelopen maanden van je gelezen heb, was super leuk!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Actief sinds 10 Aug. 2010
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 34636

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2012 - 26 December 2012

Speurtocht naar de Kiwi's

02 September 2010 - 25 Januari 2011

Stage @ Kaapstad

Landen bezocht: