Zonsopkomsten, zonsondergangen en het paradijs! - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu Zonsopkomsten, zonsondergangen en het paradijs! - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu

Zonsopkomsten, zonsondergangen en het paradijs!

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

13 November 2012 | Nieuw Zeeland, Punakaiki

Zoo alweer een weekje later en inmiddels meer dan 3 weken van huis! Time flies when you are having fun, maar omdat we zoveel doen, zien en meemaken lijkt het wel of we hier al een paar maanden zijn...

Het vorige verslag schreef ik vanuit Wellington, dus daar zal ik verder gaan!

Wellington was de eerste echte grote stad die ik zag en ook meteen een van de mooiste van Nieuw-Zeeland! Heel veel jongeren, studenten, leuke winkels, een prachtige haven en natuurlijk Te Papa (het grootste en mooiste museum van Nieuw-Zeeland wat gratis is voor iedereen). We zijn daarom ook bijna 3 dagen in Wellington gebleven en Marjon en ik hebben de hele stad flink verkend zowel alle shops als alle toeristische hoogtepunten. We sliepen in een supermooi en groot hostel waar we nog 3 Nederlandse dames leerde kennen en daar hebben we de laatste avond een drankje mee gedaan... Was leuk om met Nederlanders wat ervaringen te delen en er waren ook leuke kroegjes!

Woensdag de overtocht gedaan van het Noorder naar het Zuidereiland, die duurde ongeveer 3,5 uur en het was een erg groot en mooi schip die natuurlijk helemaal volgedaan werd met auto's, campers en vrachtwagens. Je kon er wel prima zitten in een soort ruime vliegtuigstoelen, een filmpje kijken en er was zelfs een restaurant. In het begin schommelde het wel aardig door de golven in Cook Street, maar dat wende wel. Er was alleen een vrachtwagentje die de handrem was vergeten en dus heerlijk aan het schommelen was tussen 2 auto's. Mooi om te zien vanaf het bovendek waar je buiten van het uitzicht kon genieten, maar gelukkig dat hij niet voor onze auto stond...
Vooral toen we de fjorden van het Zuidereiland binnenvaarde was het prachtig om boven op het schip te staan! We zagen al snel dat het Zuidereiland nog ruwer en mooier is dan het Noordereiland en het was prachtig om tussen de enorme bergen het eiland binnen te varen...

Eenmaal in Picton aangekomen meteen de boot af en de prachtige (ja dit woord gaan jullie nog HEEEEEL vaak lezen in mijn blogs, want "prachtig" is een understatement hier) route gereden naar Motueka een plaatsje aan de baai van de Milford Sounds. Een lange rit, maar erg mooi!

In Motueka sliepen we in de Laughing Kiwi, een erg mooi hostel en van daaruit waren we van plan om de excursies naar het Abel Tasman Park te doen. De volgende dag meteen een watertaxi geboekt naar het midden van het park om vervolgens 3,5 omhoog te wandelen en weer met de watertaxi terug. Als ik een beeld had bij het paradijs dan kwam Abel Tasman wel heeeel erg dichtbij! Prachtige natuur met bergen en betoverende witte stranden. Daarbij zat er een zeehondenkolonie, pinguins en werden er vaak dolfijnen en zelfs orka's gezien. Elk strandje was weer supermooi en we moesten ons inhouden om niet overal even te chillen aangezien we op tijd in het noorden moesten zijn voor de watertaxi.
Omdat we inmiddels wisten hoe het park eruit zag hebben we de tweede dag kayaks gehuurd en hebben we alles vanaf het water bekeken. Er waren ook een aantal stranden waar de wandelpaden niet kwamen dus we hebben een lange tijd op ons eigen privestrandje gelegen met helder blauw water en mooie rotsen...

Na het kayakken hebben we afscheid genomen van Loey aangezien hij naar Christchurch moest om terug te vliegen naar Sydney. We hebben een superleuke tijd gehad en hadden daarom de avond ervoor nog een lekkere BBQ gedaan met zijn drieen!

Marjon en ik zijn doorgereden naar Golden Bay waar we een eco-hostel genaamd Shamballa geboekt hadden. Het was aan de highway, maar we moesten zeker 10 minuten van de weg over een puinpad rijden met een brug en wat heuvels voor we bij het hostel waren. Dit was zeker de moeite waard want het was een mooi en erg klein hostel die meteen over de zee uitkeek. Het enige wat er tussenzat waren supermooie aangelegde tuinen en theehuisjes enz. Dus je kon zo naar het (prive)strand lopen en van de zee genieten. Er was verder weinig te beleven maar we hebben nog een glowworm (lichtgevende wormen) pad gelopen 's avonds en zijn de volgende ochtend erg vroeg opgestaan om de zon te zien opkomen boven de Malborough Sounds wat echt prachtig was (maar wel erg vroeg en koud).

Omdat het een eco-backpackers was en zo mooi rustig met allerlei boedha beelden en zelfs een yoga en meditatie ruimte viel het ons wel op dat naast ons er alleen maar hippies rondliepen! De een nog aparter gekleed dan de ander en het enige wat ze zeiden was "Yeaaah man". Helemaal in hun eigen wereld. Er was er zelfs 1 die Marjon en mij 's ochtends wel 5x "goooodmorning man" heeft gezegd haha! Ze zaten daar ook alleen een beetje te roken en relaxen en gekke brouwseltjes te maken. En als je vroeg waar ze vandaag kwamen was het antwoord: "Earth" ;)

We hadden ons niet echt ingelezen in de Golden Bay maar zijn toch nog naar Farewell spit geweest waar we een flink eind hebben gewandeld over twee mooie stranden en een bizar duinlandschap! Terug nog de helderste springs van Nieuw-Zeeland bekeken en ja die waren echt heeeel erg helder! En toen doorgereden naar Nelson om te overnachten.

In Nelson was niet zo heel veel te doen en helaas was het een beetje bewolkt dus zijn we eind van de middag doorgerden naar Westport, de eerste stad aan westkust. We sliepen in een prachtig houten huis uit 1860 in oud Engelse stijl en we zijn de volgende dag weer wezen wandelen naar de watervallen en over de oude mijnwerkersroute door de bossen en langs een rivier en smiddags zijn we bij de zeehondenkolonie wezen kijken aan de kust en daarna heerlijk in het zonnetje gelegen op een totaal verlaten strand...

Omdat we toen wel de hotspots van Westport gezien hadden reden we eind van de middag door naar Punakaiki waar de beroemde Pancake Rocks zijn. We hadden al een hostel uitgezocht, maar deze overtrof echt onze verwachtingen. Het was een mooi hostel, direct aan het strand naast de pancake rocks. Dus snel gekookt en gegeten want de eigenaar (een beetje een wazige Duitser) zei dat het mooi was om de zonsondergang te bekijken rond 8 uur. Hier was geen woord van gelogen en we hebben waarschijnlijk wel de mooiste zonsondergang ooit gezien vanaf een supermooi strand waar bijna niemand was... Heel erg grappig om de zon hier onder te zien gaan en te bedenken dat hij dan bij jullie in NL opkomt, we geven hem zo mooi door elke dag!

Vandaag de pancake rocks bekeken, best toeristisch maar ook erg mooi en een lang stuk gewandelt door de regenwouden die hier zijn! Nu aan het afwachten of het weer een zown mooie zonsondergang wordt aangezien we nog een nachtje blijven...

Het is hier echt prachtig dus een prima plek om even te chillen en dan door te gaan naar het Zuiden langs een van de mooiste kustlijnen die ik ooit heb gezien!

NB. Zoals jullie lezen wandelen we enorm veel. Daar is het ook echt een supermooi land voor. Marjon en ik hebben pas zitten tellen en we hebben tot nu toe echt elke dag wel minimaal een uur gelopen en gemiddeld sowieso wel 3 uur per dag! Het grappige is dat we zelf niet wisten dat we zulke wandelaars zijn, maar omdat het zo mooi is genieten we er enorm van! Alvast een waarschuwing we komen straks waarschijnlijk wel terug met enorme kuiten en bovenbenen en misschien wel met een hippe afritsbroek en een heuptasje ;)

Zo dat was het weer voor nu, bedankt voor al jullie reacties op de vorige blogs en ik zet er snel weer meer mooie en jaloersmakende verhalen op!

Kia Ora!!

• 13 November 2012 - 06:40

Heidi:

geweldig Dennis, wij genieten enorm van je verslagen. Geef vandaag de zon maar snel door, want hier regent het! We lezen wel weer wat je allemaal voor moois tegenkomt. Groetjes uit Ochten

• 13 November 2012 - 08:07

Mark:

Mattiejjjjj!!

Aiaiai.. Sounds good!! Witte standjes, glashelder water, ongerepte natuur. Jaloezie ten top;)

Enjoy!

Xx

• 13 November 2012 - 12:09

Jelani:

Hi Dennis,

Even geleden maar ik volg de reisverslagen nog wel hoor!
    Vast een hele belevenis!

N'joy!

• 13 November 2012 - 13:26

Mariëtte En Jeroen:

Mooie verhalen Dennis!! We zijn ABSOLUUT niet jaloers haha ;-). Geniet ervan jongen!!
    Liefs ons!

• 13 November 2012 - 16:34

Paula Snoeijer:

Hoi Dennis, ik heb zomaar het idee dat je het daar prachtig vindt:)
    Ik ben zelf niet zo'n avonturier (van wie zouden Muriël en Eline het dan hebben?), maar als ik je verhalen lees, wordt ik bijna jaloers. Heel veel plezier nog.
    Groetjes, Paula

• 13 November 2012 - 18:58

Andrè:

Hee popke,dennis,
    Hoe gaat man.
    De fotos zijn prachtig uit new zeeland.
    Ga nu de verslagen lezen.
    Gr vanuit the netherlands.

• 15 November 2012 - 00:25

Paul Visser:

lieve marjon, beste dennis,
    Leuk om jullie verslag te lezen. Geweldig wat jullie allemaal zien en beleven! Echt een droomreis, hete ene is noch indrukwekkender en prachtigerdan het andere. Je maakt ons wel jaloers...!
    Veel plezier verder. wij doen het werk wel...

• 15 November 2012 - 22:28

Paul:

Dennis wil je alsjeblieft stoppen met het schrijven van je reisverslagen ;)
    Het is hier herfst, in tegenstelling tot Nieuw Zeeland betekent dat hier dat het donker, koud en nat is...

Ik ben echt stinkend jaloers op jullie!
    Nog heeel veel plezier en tot over iets meer dan een maand!!

X

• 15 December 2012 - 12:18

Ingeborg:

Dennieee!!
    Wat een vreselijke reis ben jij aan het maken, lijkt me niets aan :-P
    De hippie sceene daar klinkt een beetje als groovy troopers. In ieder geval relaxed!
    Als je terug bent kopje koffie en al je verhalen horen!