Liften, kiten en de laatste loodjes... - Reisverslag uit Kaitaia, Nieuw Zeeland van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu Liften, kiten en de laatste loodjes... - Reisverslag uit Kaitaia, Nieuw Zeeland van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu

Liften, kiten en de laatste loodjes...

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

19 December 2012 | Nieuw Zeeland, Kaitaia

De tijd gaat veeeeel te snel als je eenmaal over de helft bent en nog sneller als het einde nadert! Over 5 daagies vliegen we alweer naar huis dus nog even keihard genieten van dit prachtige land en waarschijnlijk is dit mijn laatste verslagje vanaf de andere kant van de wereld...

Precies een week na mijn vorige verslag halverwege mijn Lord-of-the-Rings/Hobbit-dagje. Het was 's avonds erg grappig om de film te zien omdat ik die middag nog in hetzelfde dorpje rondliep en veel van de filmlocaties herkende, hij was "anders" dan de LOTR-films maar ook erg goed!

De volgende dag een bus gepakt om Auckland uit te komen richting de stranden op het noorderlijke stuk van het Noordereiland. In Whangarei uitgestapt en daar de avond en nacht doorgebracht in een relaxed en gezellig hostel met jacuzzi en camping. Strak naast het hostel was een waterval en een Kauri-bos dus de volgende morgen kleine wandeling gemaakt en was prachtig al heb ik veel mooiere watervallen gezien in NZ mja als ik dat zeg klink ik natuurlijk enorm verwend...;)

'S middags een poging gewaagd om te liften naar de Bay of Islands en het plaatsje Paihia en dat ging supersnel en goed! In een uurtje was ik in Paihia en had ik 4 lifts gehad:
- eerst een vrouw die zei dat ik niet echt op een perfecte plek stond maar me wel wat verder wilde brengen. We moesten eerst wel even wat paardenvoer halen aangezien ze racepaarden trainde. Het grappige was dat ik pas 5 seconden bij der in der auto zat en zei dat ik uit Holland kwam en toen zei ze: "ah great I am just picking up a big bag of weed at my friends house, good stuff!" Haha! Dus dat gedaan en toen zette ze me af voor haar huis waar ik makkelijk een volgende lift kon krijgen
- na een paar seconden had ik ook alweer een nieuwe lift van een jonge gast die onderweg was om te gaan surfen! Hij had ook in Kaapstad gewoond en deed de marketing voor de rugbybond in Nieuw-Zeeland dus was erg lachen om met hem te praten... Hij zette me af bij een afslag waar hij verder ging naar de Westkust...
- Alweer binnen paar seconden werd ik opgepikt door een enorme Maori-kerel van onder tot boven getattooeerd en hij kon me net voor Paihia afzetten! Onderweg vertelde hij me veel over de geschiedenis van die regio en bijna al het land links en rechts van de weg was van hem en zijn Maori-stam. Ook vertelde hij me wat over zijn tattoo's en hij liet zijn huis zien wat echt supermooi midden op een berg gebouwd was, daar zette hij me ook af en hij zei dat ik even om de hoek zo weer een lift kon krijgen voor het laatste stukje...
- daar net mijn tas neergezet en toen stopte er een grote vrachtwagen die een lading zand vervoerde en die ging naar Paihia dus wilde me wel even afgooien!
Ik stond er echt van te kijken welke mensen je zo ontmoet en hoe makkelijk het ging...

Paihia ligt aan de eerste baai (vanaf land gezien) van de Bay of Islands; verschillende baaitjes met in totaal 144 eilandjes waarvan er 4 privéterrein zijn. Er waren erg mooie stranden en het dorpje zelf zag er heel gezellig uit! Ik sliep in het centrum in een leuk hostel waar vooral mensen voor langere tijd verbleven omdat ze daar werkte in de buurt. Voor de volgende dag meteen een trip geboekt met een grote zeilboot langs veel van de eilanden omdat het daar nog mooier scheen te zijn.
Dat was ook zeker het geval we gingen met een klein groepje op een prachtige zeilboot en met een hele aardige en toffe zeiler het water op voor in totaal bijna 7 uur! Onderweg kregen we van alles uitgelegd over de bay of islands, de geschiedenis en het zeilen en moesten we ook vaak helpen en sturen enz... De Bay of Islands was ook de plaats waar de eerste bewoners van NZ ooit zijn aangekomen dus het heeft veel geschiedenis. Op een van de grotere eilanden was een enorme villa die een 360graden uitzicht had over alle eilanden en een eigen privé-strand. Daar slapen regelmatig sterren als Johnny Depp en Tom Cruise voor slechts $37.000,- per nacht, ik heb het dus meteen maar voor de volgende nacht geboekt... ;)
We legden aan in Stingray bay bij een mooi klein eilandje waar we konden zwemmen, kayakken, snorkelen en waar we onze lunch hadden! Er zijn slechtere plekken om te lunchen dan op een wit strand met kraakhelder blauw water... Vervolgens weer langzaamaan terug gezeild naar Paihia en daar nog een nachtje gebleven.

De volgende dag nog wat rondgelopen in het plaatsje en toen smiddags de bus gepakt naar de Karikari Peninsula waar ik ging kitesurfen!! Het was een van de mooiste en beste spots van Nieuw-Zeeland omdat het op een schiereiland is en er dus aan 3 kanten stranden zijn en je bijna bij elke windrichting kan kiten! Eerst een nachtje geslapen in de Rockhouse Backpackers een erg apart, maar mooi huis volledig gemaakt van rivierstenen en glas en waar ik de enige gast was. Er woonde een man alleen die veel wist over de omgeving en het wel gezellig vond om wat gezelschap te hebben! Ik had de helft van het huis voor mezelf met eigen keuken, badkamer en woonkamer dus dat was ideaal...
De volgende dag om 12 uur werd ik opgepikt door Zoë om te gaan kiten! Ik had er enorm veel zin in aangezien ik het in Kaapstad al wilde doen en de afgelopen zomers in NL, maar het er nooit van kwam! Het was echt supervet ik kreeg les van haar man die een van de 18 kitesurfleraren in de wereld is die ook ander instructeurs mag opleiden en examens mag afnemen en hij deed het al 14 jaar dus hij kon wel wat met een vlieger en een board;) Ze gaven samen al een paar jaar 6 maanden les in Engeland en 6 maanden in NZ. Het was een lange middag in het water maar erg leuk om de kite onder controle te leren krijgen en wat bodydraggen, powersliden en tegen de wind in bodydraggen! Zo'n kite heeft echt enorm veel kracht in de wind, maar als je het eenmaal doorhebt is het best goed te doen...

Ik had helemaal veel zin in de volgende dag want dan zou het board erbij komen, alleen helaas was er die dag geen enkel zuchtje wind!:( En ik moest helaas door omdat ik het meest noorderlijke puntje van NZ nog wilde zien en op tijd terug in Auckland wil zijn om gezellig af te sluiten met Marjon de laatste dagen! Wel van de leraar mijn IKO-card gekregen met het niveau wat ik in die middag heb gehaald, dus ik wil het zeker in NL weer op gaan pakken in de zomer!

Verder gelift van de Karikari Peninsula naar Kaitaia met een aardige vrouw die net van haar vakantiehuisje kwam daar en terug ging naar Kaitaia waar ze woonde. Ze had het vakantiehuis gekocht van de prijs die ze gewonnen had met krasloten... Afijn jullie begrijpen hoeveel mensen vertellen als je maar 20 minuten bij ze in de auto zit!;)

Kaitaia is een van de laatste grote dorpen op het Noordereiland en vanaf hier heb ik vandaag een trip gedaan naar het meest Noorderlijke puntje van NZ, namelijk Cape Reinga. Met een bus en 29 anderen zijn we vanmorgen vertrokken naar Ninety Mile Beach wat eigenlijk maar 50 mile is. Dat strand wordt gebruikt als snelweg dus we zijn er vanmorgen met de bus overheen gereden naar het noorden. Onderweg gestopt voor foto's en aan het eind van het strand gesandboard van de enorme zandduinen daar. Dat ging superhard en was erg gaaf om te doen, wel veel zandhappen maar heel leuk! Vervolgens naar weer een prachtig strand gereden en daar geluncht en gezwommen met uitzicht op de oneindig lijkende Tasmaanse zee. Vanaf daar was het nog maar een stukje naar Cape Reinga, een prachtig punt waar de twee oceanen samen komen en een kleine vuurtoren staat... Links ervan kijk je op een schiereiland wat Cape Maria van Diemen heet en zo genoemd is door onze landgenoot Abel Tasman ergens in 1600. Het is voor de Maori een erg spirituele plek omdat zij geloven dat daar de geesten het land verlaten naar het eeuwige leven, maar het is ook prachtig omdat Nieuw-Zeeland hier ophoudt en je echt ziet dat twee oceanen samen komen.
Vanaf daar was de terugweg gewoon over de weg langs een ijssalon waar natuurlijk iedereen even een ijsje kocht en een mooie haven om nog even te relaxen en zwemmen!

Net weer in het hostel aangekomen en morgen proberen om terug te liften naar Auckland, want Marjon vliegt morgen ook terug dus dan hebben we de laatste 4 dagen nog gezellig samen!!

We gaan de 21e t/m de 24ste naar Waiheke Island; een tropisch eiland net voor de kust van Auckland om te relaxen en daar van de stranden en de zon te genieten en dan de 24e terug naar Auckland om kerstavond en 1e kerstdag daar te zijn en 's avonds alweer naar huis te vliegen... Gelukkig vliegen we terug in de tijd dus zijn we 2e kerstdag op tijd terug voor het kerstdiner... :D

Ik ga Marjon's geweldige verhalen natuurlijk morgen aanhoren, maar ik hoorde al dat ze het super naar haar zin gehad heeft in Sydney en daar al van de stranden genoten heeft! Ook had ze surflessen genomen dus miss dat ik haar helemaal niet meer herken als ze als een echte surfchick in boardshort, hempie en met dreadlocks op het vliegveld verschijnt!;) Kan ze het mij mooi leren...

Pffff zooo dat was weer een flink verhaal! Over een week zijn we alweer thuis dus dan kan ook iedereen de foto's zien en misschien zien dat het allemaal wel meeviel en ik overdrijf of nog jaloerser worden!;)

Trouwens mocht de wereld vergaan de 21e dan zitten wij op Waiheke Island dus dat is geen verkeerde plek om te zitten, maar we zijn ook 12 uur eerder dan jullie dus als er iets ergs gebeurt die dag kunnen we jullie op tijd waarschuwen...;)

Kia Ora en tot heel snel allemaal!! Ik vind het echt leuk dat er mensen zijn die mijn blog elke keer hebben gelezen en af en toe een reactie hebben geplaatst. Het spijt me dat het allemaal zo geweldig was, maar ook voor ons komt er bijna een eind aan...;)

  • 19 December 2012 - 18:18

    Mark:

    Moaaatje!! Klinkt weer geweldig man! En ja de standen, zee zijn zooo mooi daar.. Indd een mooie plek om te zijn als de wereld aan z'n einde komt!
    Geniet er nog ff van en we spreken elkaar snel!!

    Ik ga vanavond m'n buren ontmoeten, ook best spannend!!

    Have fun!

    Xx

  • 19 December 2012 - 22:37

    Marieke:

    Lieve buur!!! Hahaha 'het spijt me dat het allemaal zo gewelidig was' ..

    Heerlijk verhaal weer, fantastisch om te lezen en ik waan me helemaal in nieuw zeeland tijdens het lezen...jammer altijd dat ik aan het einde van je blog erachter kom dat ik in nederland achter mn ureau huiswerk aan het maken was...;-)

    Tot snel !! Groetjes aan Marjon! Xxxx

  • 20 December 2012 - 10:31

    Heidi:

    Nou Dennis, geniet nog maar van de laatste dagen daar!! Straks weer terug in de realiteit van alledag!!
    groetjes van ons uit Ochten

  • 21 December 2012 - 13:12

    Stefanie:

    Lieve Dennis,

    Ik heb net heerlijk op mijn gemak al je verslagen gelezen.. Wat een geweldig avontuur zeg! Super gaaf dat jullie zoveel hebben gezien en gedaan! Geniet nog even van de laatste loodjes!

    X Stefanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Actief sinds 10 Aug. 2010
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 34710

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2012 - 26 December 2012

Speurtocht naar de Kiwi's

02 September 2010 - 25 Januari 2011

Stage @ Kaapstad

Landen bezocht: