"Alleen" reizen, hobbithuisjes en zon,zee, strand! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu "Alleen" reizen, hobbithuisjes en zon,zee, strand! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu

"Alleen" reizen, hobbithuisjes en zon,zee, strand!

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

12 December 2012 | Nieuw Zeeland, Auckland

Weer een week verder en wat tijd gevonden om tot rust te komen en te reflecteren en evalueren in de drukte en gezelligheid van Auckland!;)

In het vorige verslag(je) had ik net afscheid genomen van Marjon voor twee weekjes en zat ik nog in Christchurch...

De volgende dag heb ik de relocation-car opgehaald bij Jucy Rentals in Christchurch die ik binnen 7 dagen terug moest brengen in Auckland. Omdat de boot vol zat en ze van plan waren te gaan staken (wat ze uiteindelijk niet gedaan hebben) kon ik pas 2 dagen later overvaren dus had ik mooi de tijd om het laatste stukje van het Zuidereiland te ontdekken. Na het ophalen van de huurauto ben ik snel terug gereden naar het hostel om mijn backpack op te halen en daarna door naar het hostel waar ik daarvoor met Marjon zat om de tent en matrasjes op te pikken. (Zo lang ik maar niet hoefde te sjouwen;)) Daarna snel Christchurch uit en langs de kust richting Hamner Springs gereden ik wilde daar in de buurt een wandeling doen alleen het was bewolkt en regenachtig dus heb ik een kaartje voor de Hanmer Springs Spa Pools gekocht en heb ik de hele middag in de thermische baden van 36 tot 42 graden gezeten! Omdat het stadje verder niet echt groot was besloot ik eind van de middag helemaal "Zen" en uitgerust door te rijden naar Kaikoura aan de kust...

Kaikoura is de plek waar de zee vlakbij de kust een enorme diepte heeft waardoor je er walvissen, dolfijnen, zeehonden en allerlei ander zeeleven kan bekijken. Uiteraard allemaal met tours die enorm veel geld kosten. Ik hoorde al van mensen in het hostel dat de walvistochten niet echt de moeite waren omdat je alleen een rug ziet en de staart een paar seconden en dan zijn ze weer onder voor 45 minuten (ja ze hebben een flinke adem). Met dolfijnen had ik al een geweldige tocht gedaan en gezwommen dus besloten om in Kaikoura dit over te slaan. Wel ben ik wezen kijken bij de zeehonden kolonie en dat waren er heeeul veeeul! En heb ik 's avonds en de volgende ochtend nog een wandeling over het strand gemaakt. Dit is prachtig in Kaikoura omdat je aan de rechterkant de oceaan hebt en aan de linkerkant bergen met sneeuwtoppen zo groot als de alpen. Dit zie je natuurlijk bijna nergens ter wereld dus dat was echt supermooi.

Heerlijk geslapen in een mooi en gezellig hostel en de volgende dag dus nog wat rondgelopen... Van daar doorgereden langs de kust en langs Blennheim richting Picton de plek waarvandaan de Ferry naar het Noordereiland vertrekt. We zijn er vorige keer meteen doorheen gereden en weggegaan, maar nu zag ik dat het echt een leuk klein plekje was aan de Marlborough Sounds (fjorden en eilanden waartussen je vaart richting het Noordereiland).

Ik had daar nog een overnachting en had de volgende dag de boot pas om half 7 dus nog tijd genoeg om Picton te bekijken. Voor de volgende dag een watertaxi geboekt naar het beginpunt van de Queen Charlotte track. Deze track loopt over de Sounds en is 71km dus eigenlijk een 4 daagse walk, maar met de watertaxi kun je de eerste en verste 14km doen waarna je weer wordt opgepikt en teruggebracht.
Dus ook hier een mooi hostel geboekt waar ze 's avonds na het eten appel-kruimeltaart met ijs serveren, dat ging er zeker wel in! Het was ook erg grappig dat ik daar Nederlandse jongen, Maarten, tegenkwam die we al hadden leren kennen in Nelson toen we net op het Zuidereiland waren. Hij had een andere jongen ontmoet, Ruben, en samen waren ze terug aan het liften richting het Noorden van het Noordereiland. Zij namen de volgende dag smiddags de boot dus we hadden afgesproken om 's avonds te gaan stappen in Wellington en aangezien ik toch de auto had wilde ze graag meerijden naar Rotorua...

Het die avond maar niet te laat gemaakt omdat ik om half 8 al in de watertaxi moest zitten. De tocht met de watertaxi was al erg mooi langs kleine baaitjes waar mensen helemaal afgelegen wonen en alleen per boot bereikbaar zijn, langs kleine eilandjes, mooie stranden en richting de open zee om vervolgens af te worden gezet op de plek waar Kapitein Cook ooit op het Zuidereiland is gekomen en waar de track begon. Ik had precies 6 uur om de 14km te lopen, maar bij het infocentrum zeiden ze al dat het in 4,5 uur te doen is. Ik merkte al snel dat alleen lopen een stuk minder gezellig is en daarom ook sneller gaat maar het is ook wel erg rustgevend en mooi! Ik heb alle zijweggetjes gelopen, alle strandjes gezien en extra lang geluncht en van de uitzichten genoten en was alsnog in 3,5 uur bij het eindpunt haha! Daar was een cafeetje dus dat was prima uit te houden tot ik opgepikt werd.

Ik had nog net genoeg tijd om mijn spullen uit het hostel te halen en te tanken om op de boot te gaan naar het Noordereiland. Het was erg mooi om de zonsondergang op de "Cooks Strait" te kijken (het stuk tussen het Noorder en Zuidereiland).

Ik kwam om half 10 in Wellington aan en had gelukkig al een hostel geboekt waar ik eerder met Marjon had gezeten. Was erg leuk want het personeel herkende me en was leuk om die te spreken een maand later...

'S avonds gezellig wezen stappen en wat biertjes gedronken met Maarten en Ruben. Wellington op een zaterdagavond was erg druk en gezellig!!

De volgende dag maar een beetje uitgeslapen en over de markt op de haven gelopen. Daarna de boys opgepikt om de lange tocht (ongeveer 6 uur) naar Rotorua te maken. Het was wel gezellig om wat "internationaal gezelschap" haha in de auto te hebben en we hebben onderweg ook nog wat toeristische stops gemaakt...

Het was allemaal wel bekend terrein omdat we de weg eerder hadden gereden maar het was wel mooi om Mount Tongariro weer te zien die ik toen beklommen heb en nu dicht is omdat hij twee weken geleden kort is uitgebarsten...

Ik zou nog een nachtje slapen bij de mensen in Rotorua dus de jongens bij hun hostel afgezet en ben zelf doorgereden naar hun huis. Ze waren zelf helaas in Sydney maar ze hadden me verteld waar de sleutel lag, bier in de koelkast gelegd en ik mocht alles opeten wat in kast lag dus het voelde als thuiskomen. Ik heb meteen even een rondje gelopen met de hond, bij het meer gechilled en lekker rustig gegeten en een filmpje gekeken. Ook meteen de geleende tent en het matrasje teruggebracht.

Ik wilde mijn dagen met de gratis auto goed benutten dus de volgende dag doorrijden naar Coromandel en dat zagen Maarten en Ruben ook wel zitten dus ze reden weer gezellig mee. Dat kwam goed uit want Ruben was er al een keer geweest dus die was onze gids, al liet zijn geheugen hem nog wel eens in de steek ;)

Aan de oostkust van de Coromandel zijn veel mooie stranden waaronder "Hot Water Beach", een strandje waar wanneer je een gat graaft in het zand heet en soms zelfs kokend water uit de grond komt dus waar je je eigen hotpool kunt maken, en Cathedral Cove; twee prachtige afgelegen stranden met daartussen een enorme uitgeholde rots wat net een Kathedraal lijkt. Omdat het superwarm was en zonde om te lang in de auto te zitten hebben we lekker lang op allebei de stranden gelegen en wat gezwommen in de zee.

'S avonds een hostel geboekt in het midden van de Coromandel en lekker geBBQt. De volgende dag doorgereden naar Coromandel town waar ook weer prachtige stranden en helderblauw water met mooie vergezichten over de oceaan te zien waren... (Het begint bijna vervelend te worden)
Dus ook op het strand gelegen en gefrisbee'd met grote schelpen...

Verder was er nog een mooie weg langs de kust die we uitgereden zijn en vervolgens doorgereden naar Hamilton. Maarten en Ruben wilde vanaf daar graag naar Raglan om te surfen en ik kon ook mooi vanaf daar naar Hobbiton en terug naar Auckland.

Vanmorgen dus afscheid genomen van mijn reisvrienden van de afgelopen 4 dagen en richting Hobbiton gereden. Dat is het Hobbit dorpje uit de Lord of the Rings wat op het land van een enorme schapenboerderij is gebouwd. Ze hadden het voor de films van decor materiaal gemaakt en vervolgens weer gesloopt, maar voor de nieuwe films van de Hobbit is het helemaal opnieuw opgebouwd van echte stenen, hout en riet zodat het er voor de komende 50 jaar kan blijven staan (als toeristische attractie natuurlijk). Ze hebben het zelfs uitgebreid en het café is sinds twee weken klaar en open voor publiek. Nu ik hier toch ben leek het me leuk om te zien en dat was het zeker. Peter Jackson, de regisseur, is een enorme perfectionist dus het moest precies zo worden als in de boeken beschreven en dat is het ook... Alle huisjes zijn enorm gedetailleerd en het is echt een gezellig dorpje in een mooi landschap...

Vandaag is ook de premiere van de Hobbit dus maak er maar meteen een Lord of the Rings dag van.

Net helaas weer de auto ingeleverd dus de laatste anderhalve week met de bus en liftend reizen...

Ondertussen natuurlijk wel wat met Marjon bericht en ze was veilig geland in Sydney. Ze kon de eerste nacht bij een oude schoolvriendin slapen en die haalde haar ook op dus dat was top. Inmiddels is ze al aardig geintegreerd in Sydney. Ze vond het heerlijk om weer even in een echte stad te zijn na alle natuur en kleine steden in Nieuw-Zeeland dus die vermaakt zich daar wel!!

"Alleen" reizen (voor zover ik dat tot nu toe gedaan heb) was zeker even wennen. Het is gek om alleen in een auto te rijden en om alleen in hostels te slapen, de eerste nacht wel wakker geworden en mezelf afgevraagd waar Marjon nou was... Verder heb je alleen wel erg snel contact met anderen dus ik heb in Hanmer Springs gebaddert met een groep Kiwi's, in een hostel Yathzee gespeelt met wat Duitse dames en film gekeken met een Zweedse en Duitsers... En de twee Nederlandse lifters waren ook erg gezellig!

Morgen ga ik proberen richting de Bay of Islands te gaan om het Noorden te ontdekken, inmiddels is de zomer echt aangebroken dus het is echt afzien hier...

Pfff het is weer een flink verslag geworden, ik hoop dat het niet te langdradig is en vind het super dat jullie ze nog lezen! De reacties zijn ook altijd leuk!!

Kia Ora!!

  • 12 December 2012 - 11:46

    Heidi:

    hoi dennis, Het is helemaal niet vervelend om je verslagen te lezen, alleen wordt je er zo "jaloers" van. Hier is het triest, somber, regenachtig weer en alles kaal enzo. Ik zou zeggen: geniet er maar van!! zo te lezen een ervaring om echt nooit meer te vergeten!! Succes zo alleen, des te leuker om zo weer samen te zijn toch..... ;)
    groetjes uit Ochten van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Actief sinds 10 Aug. 2010
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 34707

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2012 - 26 December 2012

Speurtocht naar de Kiwi's

02 September 2010 - 25 Januari 2011

Stage @ Kaapstad

Landen bezocht: