Oerhollands fietsen en met dolfijnen zwemmen! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu Oerhollands fietsen en met dolfijnen zwemmen! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu

Oerhollands fietsen en met dolfijnen zwemmen!

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

05 December 2012 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Jaaaaaa!!! Het is weer tijd voor een nieuw verslagje! Ik zag dat ik in mijn vorige verslag geëindigd was in Dunedin en dat lijkt inmiddels al een maand geleden... Als ik dan soms Marjon zie zwoegen met haar handgeschreven dagboek om alles weer terug te halen weet ik dat het weer de hoogste tijd wordt voor mij om een updateje te doen!

Dunedin was een erg mooie stad met een klein en gezellig centrum en een prachtig schiereiland wat ervoor ligt. We kwamen na een lange en mooie tocht vanuit Queenstown redelijk laat aan en hadden snel een hostel geregeld. Het was alleen een erg vies en oud hostel dus voor de volgende nacht wilde we zo snel mogelijk op zoek naar een andere...
We zijn meteen 's ochtends langs de plaatselijke VVV gegaan om wat info te krijgen over de regio (zoals we in elke plaats doen) en zij adviseerde ons om die dag naar het schiereiland te gaan en de volgende dag de spectaculaire Otage Bike Rail Trail te fietsen omdat het weer dan nog beter was.

Zo gezegd zo gedaan en het schiereiland was echt prachtig! Hele mooie baaitjes en in het uiterste noorden zat een Albatros kolonie. Dit zijn echt enorme vogels en het leek ons wel leuk alleen er was ineens een enorme mist op komen zetten vanaf zee en ze zaten te nesten dus wij vonden de $40,- een beetje te gek. We zijn daarom maar gaan wandelen naar verschillende strandjes waar we gewoon tussen de zeeleeuwen en pinguins konden gaan liggen. Die waren niet echt schuw of onder de indruk van ons en bleven heerlijk languit liggen!
De volgende dag zijn we de fietstocht gaan doen iets meer in het binnenland. Het was een oude treinroute waar ze het spoor hebben weggehaald en je nu over kan fietsen. In totaal is het 150km en doen de meeste mensen het in 4 dagen, maar wij niet! Net als met wandelen weten wij niet van ophouden en hebben we in een 4,5 uur 80km gefietst, we moesten immers laten zien dat wij uit Holland kwamen en van fietsen hielden. Helaas was het meer een route voor oudere mensen want het was een stuk minder spectaculair dan we verwacht hadden... En het was de hele tijd bewolkt dus dat viel een beetje tegen. Gelukkig maakte Marjon het een avontuur door haar telefoon onderweg te verliezen dus hebben we ons vermaakt met die terugvinden.

Omdat ons tweede hostel echt geweldig mooi en gezellig was hadden we besloten nog een nachtje langer te blijven om de stad en de strandjes wat beter te bekijken de volgende dag... Daar sinds een tijdje heerlijk op het strand gelegen en alvast een beetje aan onze jaloersmakende terugkomkleur te werken!

De volgende dag zijn we vertrokken landinwaards richting Mount Cook. Dit is de hoogste berg van Nieuw-Zeeland, rond de 3800 meter en het mooie is dat hij een beetje los staat tussen alle andere enorme bergen met sneeuwtoppen. De weg erheen was al heel erg mooi met de bergen in de verte en langs mooie meertjes en landschappen. Bij Mt Cook hebben we een mooie wandeling gemaakt naar de voet van de berg en de gletsjer van ongeveer 2,5 uur. We hadden enorm veel geluk want het was strakblauw en helder weer dus de top was erg mooi zichtbaar. Erg veel mooie foto's gemaakt natuurlijk en het grappige is dat een paar jaar geleden een stuk van de top is afgebroken dus de berg is nu 10meter kleiner dan eerder... Maar geloof me het is nog steeds een enorme hobbel!
Later nog een kleine wandeling gedaan langs wat meertjes en naar de grootste gletsjer van Nieuw-Zeeland die aan de andere kant van de berg was.
Het dorpje zelf stelde niet veel voor dus we zijn daarna snel doorgereden naar Lake Tekapo waar we veel mensen over gehoord hadden.

Lake Tekapo was een erg mooi meer tussen de bergen met een leuk klein plaatsje. Toen we er aankwamen was er een prachtige zonsondergang dus daar hebben we wat foto's van gemaakt en van genoten. Door de verschillende luchtstromen waren de wolken echt heel apart van vorm wat het nog mooier maakte.

Toen we terugkwamen was de stroom uitgevallen in het hele dorp dus het was lekker donker. Daardoor werd het wel juist erg gezellig en kwam iedereen naar de gemeenschappelijke ruimte om bij de kaarsen en de open haard te zitten.

De volgende dag daar gewandeld, maar door de bewolking en omdat het dorpje zo klein was besloten we door te gaan naar de Arthurs pass. Vanuit het hostel kregen we een mooie route mee, wat later een rit door Drente en Groningen bleek. Alleen maar weilanden en schapen, zeker erg mooi maar niet als je het in Nederland al hebt gezien;)

De Arthurs pass is een weg die dwars door het Zuidereiland van de westkust naar de oostkust loopt en zoals je al kan raden is het een erg mooie bergpas tussen enorme bergen en door een mooi natuurgebied. We hebben daar 1 nachtje geslapen in een uitgestorven en erg rustig hostel en hebben de volgende dag een lange en supermooie wandeling de berg op gemaakt om te lunchen en genieten bij een prachtig uitzicht over de hele pas!

Na de mooie tocht zijn we doorgeknalt richting het schiereiland onder Christchurch naar een hostel wat ons was aangeraden, namelijk Double Dutch! Zoals de naam al raad was het hostel van een Nederlands stel. Het was in een kleine, rustige baai met een prachtig strand en een van de mooiste campings die ik ooit gezien heb; in het bos en aan het strand. We hadden het hele hostel voor ons alleen en het was supernetjes!!

De volgende dag wilde we graag richting Akaroa omdat daar een farmermarket was en we van iedereen tips kregen over een geweldig hostel; Onuku Farm Hostel. We stonden echt versteld van het plaatsje Akaroa omdat het van oorsprong een Franse nederzetting is in een supermooie baai lijkt het net een stadje aan de Middelandse zee! Met veel franse winkeltjes, leuke terrassen, strakblauw water en veel kunstwinkeltjes.

Onuku farm hostel lag iets buiten het dorpje op een van de heuvels rond de baai. Er was niets van gelogen want het was een van de mooiste plekken waar we in een hostel hebben gezeten! Het was op een enorme farm met 1000acres land en 2000 schapen! Deze zag je alleen niet want ze liepen ergens op een van de vele heuvels en in de bossen op het landgoed. Het hostel was in een oud maar erg gezellig boerderijtje en er was ook een camping naast met een aantal stargazers, losse 2 persoons hutjes met een glazen dakje boven je hoofd waardoor je snachts naar de sterren kan kijken! Alles was hier erg relaxed en ook de mensen die er zaten. We leerden al snel 2 Zwitserse gasten kennen die erg grappig waren en later kwamen we er achter dat een Duits meisje en een Zweedse jongen die we al erg vaak tegen waren gekomen onderweg (o.a. op de routeburn track) ook daar zaten! Dit zorgde ervoor dat het meteen erg gezellig en huiselijk werd! Het hostel organiseerde zelf zwemmen met de dolfijnen dus wij wilde dit natuurlijk erg graag doen. Het was een stuk goedkoper dan met de commerciele maatschappijen in Akaroa en we gingen gewoon met de eigenaar van de boerderij in een klein speedbootje het water op. Eerst was het nog spannend of het doorging aangezien het de eerste dag dit seizoen zou zijn dat het weer goed genoeg was, maar de volgende ochtend konden we vroeg vertrekken naar de boot. We kregen wetsuits aan en gingen op pad. De kleinste (nog steeds flinke en prachtige dieren) dolfijnen ter wereld leven alleen in Nieuw-Zeeland en ook in deze baai dus daar gingen we naar op zoek. Het was natuurlijk afwachten of we ze konden vinden en het eerste half uur was er niet veel te zien, maar toen we eenmaal net buiten de baai waren op open zee kwamen er al snel 4 dolfijnen op de boot af! Dat was een prachtig gezicht en nadat ze wat gewend waren mochten wij het water in om er tussen te zwemmen. Dit was echt geweldig en een van de mooiste ervaringen in mijn leven om in het wild op open zee met dolfijnen te zwemmen. Het water was prachtig groen-blauw, de zon scheen en op achtergrond zag je de mooie bergen en de baai van Akaroa terwijl de dolfijnen om je heen zwommen. Toen er meer boten in de buurt kwamen hebben we een kopje thee gedronken in een vulkanisch baaitje verderop waar weer een dolfijn en een aantal zeehonden zaten.
Zelfs op de terugweg zagen we steeds meer groepen dolfijnen en in de baai zijn we nog een keer erin gesprongen omdat ze graag wilde spelen!

Onze dag kon niet meer stuk dus we hebben de rest van de dag heerlijk in een hangmat op het terrein gerelaxed. 'S avonds hebben we met de zwitsers, duitse en zweedse heerlijk geBBQt en een supergezellige avond gehad in het kleine boerderijtje. De volgende dag ging iedereen weer verder dus dat maakte het extra gezellig...

Wij moesten ook richting Christchurch om onze huurauto terug te brengen! Christchurch is een mooie en grote stad maar door de aardbeving van meer dan een jaar geleden is het enorm verandert. Het hele centrum ligt nog in puin en er zijn grote wijken waar de weg en de huizen schots en scheef staan. Ook is er veel dichtgespijkerd en wordt er enorm veel gesloopt. Het is erg indrukwekkend om te zien dat sommige stukken van de stad niets te zien is en andere helemaal plat liggen. Het is voor ons nu alleen even een plaats om de huurauto terug te brengen en wat rond te kijken...

En voor Marjon was het reizen niet genoeg, ze wilde zelfs tijdens het reizen op reis gaan. Een soort vakantie in een vakantie omdat zij in de week dat ik er nog niet was veel van de stranden op het Noordereiland al had gezien en Sydney nu wel erg dichtbij is heeft ze een ticket geboekt voor 2 weekjes naar Australië en Sydney! Dat is natuurlijk een geweldige kans die je niet snel krijgt dus vandaag was haar vlucht. Ze komt de 20ste terug naar Auckland dus dan hebben we nog 5 dagen samen voor we alweer terug naar huis vliegen.

Het voelde wel een beetje gek aangezien we nu dik 5 weken samen aan het reizen waren en het nog steeds erg leuk en gezellig was. We wilde ook allebei wel kijken hoe het was om alleen te reizen en ik heb erg veel zin om de stranden van het Noordereiland nog te zien. Het zal wel wat minder gezellig worden en ik ga mijn lieve en georganiseerde maatje wel echt missen deze twee weken...

Ik heb geregeld dat ik een relocation kan doen voor een verhuurbedrijf! Dus ik pik morgen een huurauto op en die moet ik de 12e terugbrengen in Auckland. Verder is het helemaal gratis dus dat is ideaal! De 8ste vaar ik over naar het Noordereiland en vanaf daar knal ik zo snel mogelijk door naar de stranden in de Coromandel en Bay of Islands!

Ook heb ik alvast een kaartje besteld voor de premiere van The Hobbit de 12e want dat kan je natuurlijk niet missen in Nieuw-Zeeland!

Ik ben net zo benieuwd naar Marjons avonturen in Sydney als jullie dus ik hoop dat ze me een beetje op de hoogte houdt dan zal ik dat ook zeker op mijn blog zetten...

Het is hier inmiddels 5 december en half 12 's nachts dus het is een hele andere pakjesavond dan normaal bedenk ik me nu! Wel leuk om op facebook alle foto's van gevulde schoenen, geschminkte gezichten en surprises te zien! Dan krijg je toch wel een beetje heimwee hoor! Maar hier was net een kerstmannenloop met 28 graden dus dat heeft ook wel wat haha! Over een klein half uur is mijn lieve kleine zusje jarig dus ik ga haar zo eerst even bellen en feliciteren!!

Ik schrijf snel meer over mijn laatste avonturen en ervaringen op het Zuidereiland en de rest op het Noordereiland!!

Heel veel groetjes en Kia Ora!!

• 07 December 2012 - 12:44

Paula Snoeijer:

Hoi Dennis,

Volgens mij kun je nog jaren teren op deze paar maanden. Het zal moeilijk worden te bedenken wat daar nou het mooiste geweest is (behalve die dolfijnen waar je gewoon tussendoor kon zwemmen, dat lijkt mij ook echt geweldig). Ik moet wel steeds een half uur uittrekken voor je verhaal, want je beleeft zooooo veel. Maar wel leuk om te lezen hoor, hoe je het daar hebt. Geniet nog maar even van je laatste weken, want voor je het weet heb je hier een baan en wordt het werken geblazen. Eline en Aschwin zijn hier nu, want wij vieren vanavond Sinterklaas. Er moet nog even wat gedicht worden geloof ik:)
    Nog gefeliciteerd met je jarige zusje.

Groetjes,
    Paula

• 10 December 2012 - 13:07

Eline:

Ik ben jaloers!! Moet gelijk weer denken aan het reizen in ZA :) Dat we toen in een kamer sliepen met spinnen en snurkende, stinkende Amerikanen. Dat ik toen in de auto ben gaan slapen en de volgende dag de deur op slot had gedaan, maar de sleutel in de auto had laten liggen en jij toen heel subtiel de auto hebt opengebroken haha. Je maakt altijd leuke en gekke dingen mee op reis. Geniet van het reizen in je eentje, ik denk dat je het geweldig vindt!
    Ik mis je wel hoor! xx

• 10 December 2012 - 18:56

Elice Capelle:

Hey Dennis,
    wat een geweldig verslag.super om te lezen,geweldig met de dolfijnen zwemmen.
    en nu alleen op reis,ben daar benieuwd naar.
    Jij maak snel contact ,geniet nog maar van al dat moois.
    fijn om je ook weer te zien.
    groetjes en een dikke knuf,
    Elice