Kerst, Oud en Nieuw en de Nieuwjaarsduik... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu Kerst, Oud en Nieuw en de Nieuwjaarsduik... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dennis Stevens - WaarBenJij.nu

Kerst, Oud en Nieuw en de Nieuwjaarsduik...

Door: puppekie

Blijf op de hoogte en volg Dennis

03 Januari 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi allemaal!

Inmiddels weer een paar weekjes verder dus tijd voor een nieuw verslagje van mijn tijd hier in Kaapstad! Ik vond Pakjesavond al gek met deze temperaturen, maar Kerst en Oud & Nieuw vieren in de zomer is nog veel gekker! Daarover later meer…

Allereerst weer iedereen bedankt die me wat toegestuurd hebben! Ik zal straks hierbij ook een foto plaatsen van de muur achter mijn bed, er past bijna geen kaart meer bij!
- Collega’s van Rolf weer super bedankt voor de (kerst)kaart! Hij was gewoon bijna op tijd aangekomen! Super dat jullie aan me denken en heel grappig om zelfs hier een kerstkaart te krijgen!
- Elke ook heel bedankt voor je kaart! Nooit verwacht dat ik van me “Nichtje” een kaartje zou krijgen aan deze kant van de wereld!
- Elize, Nick, Jessica en Roel superbedankt voor de mooie zonnige kerstkaart! Ik ben sowieso de enige die een kaartje heeft gekregen van me kapster ;)
- Proppie bedankt voor het GEWELDIGE PAKKETJE! Eline en ik moesten heel erg lachen om de gedichten, het briefje en wat er allemaal in zat. Al waren de pepernoten, taaitaaipoppen en chocoladeletters 2 weken te laat voor Sinterklaas ze smaakten er niet minder om! ;)

Volgens mij zijn er ook nog wat kerstkaarten onderweg dus ik ben benieuwd of die nog komen voor ik hier weg ga. Ik hoorde dat ook de TNT aan het staken is geweest en hier zijn ze al niet te snel ;)

Stage.
Na mijn vorige verslag moest ik gewoon weer stagelopen tot de dag voor kerst. Dat was zeker geen straf want de laatste paar weken van het jaar wordt er nog wel gewerkt, maar niet meer 8 uur per dag. Ik ben vaak met collega’s wezen lunchen tussen de middag en veel geouwehoerd op het werk. Daarnaast moest er natuurlijk ook wel wat gedaan worden en waren we druk bezig met wat evenementen en ik met mijn schoolopdrachten.
Voor onze foundation hadden 2 vrouwen het idee om alle 7 grote bergen in de buurt van Kaapstad te beklimmen. Ze gingen met de mountainbike zo ver als ze konden en klommen daarna met de fiets op de rug naar de top. De eerste dag deden ze dat samen met een aantal JAG kinderen en van elke berg werden veel foto’s gemaakt met reclame voor de JAG Foundation. Wij zorgen op kantoor dat het op de website kwam en op twitter en facebook. Daarnaast schreven we stukjes voor magazines en kranten. De laatste dag stond de Tafelberg op het programma. Omdat ik daar nog niet op was geweest leek het me natuurlijk heel leuk die ook mee te beklimmen met de vrouwen en 10 JAG kinderen.
Het probleem was alleen dat ik de dag ervoor een braai had bij me nieuwe stagebegeleidster en daar was ik half 2 van thuis met iets teveel verschillende Afrikaanse drankjes achter de kiezen dus ik was al blij dat ik de volgende morgen om half 9 enigszins fit bij de Tafelberg stond. Omdat ze al om half 8 begonnen met de klim heb ik die maar overgeslagen en ben ik met de kabelbaan naar boven gegaan. Het was bijna een maand lang bewolkt bovenop de Tafelberg (de wolken blijven dan de hele dag om de berg hangen en kleven er als het ware aan vast) en dit was de eerste echt mooie dag zonder wind en strakblauwe lucht dus het kon niet beter! De kinderen waren binnen no time naar boven gerend en toen iedereen boven was hebben we met zijn allen gepicknickt en foto’s genomen op de berg! Het uitzicht vanaf daar is PRACHTIG je kan aan alle 4 de kanten heel ver kijken en overal is het mooi (foto’s bij dit verslag)


Kerst.
Ik heb gewoon gewerkt tot de dag voor kerst en kerstavond hebben we gezellig met degene die nog thuis waren (een aantal zijn gaan reizen in hun vakantie) gegeten en zijn we nog wezen stappen. De dag erna hadden we een groot kerstdiner georganiseerd bij ons thuis. Alle winkels waren gewoon open op 1e kerstdag en in totaal zouden er bijna 20 mensen komen. Iedereen zou wat maken voor het eten en sommige namen ook hun familie mee die over was dus het was een hele gezellig gezelschap! We hadden mooi de tafels gedekt op het balkon aan de voorkant van ons huis en ik heb nog nooit op zo’n unieke locatie met zo’n prachtig uitzicht een kerstdiner gehad. Het gevoel van Kerst was er echter totaal niet! Het was een dag zoals elke zaterdag, lekker weer, iedereen ging naar het strand en alle winkels waren gewoon open. Maar ’s avonds met zoveel gezelligheid en de nodige kerstliedjes kregen we toch wel een beetje het Kerstgevoel. Het was mijn eerste kerst zonder me familie en vrienden dus dat was wel een beetje gek, maar gelukkig heb ik nog met me ouders geskyped!
Omdat 2e kerstdag hier niet bestaat hebben we er ook maar een normale dag van gemaakt.

Vakantie.
Na Kerst had ik een weekje vakantie genomen. Ik besefte me toen ook pas dat het me eerste weekje vakantie was in een half jaar. Heel gek want elke dag voelt als vakantie ook als ik aan het werk ben, maar nu had ik ineens een week niets verplichts! ;) Tijd om leuke dingen te doen dus!
Maandag ben ik met Eline wezen wijnproeven in Stellenbosch. We hebben eerst door het dorpje en de omgeving gereden en naar wat toeristische dingen gegaan, waaronder “Ome Sammy se winkel” het oudste winkeltje van Stellenbosch. Daarna lekker wat gegeten en toen naar een wijnestate gegaan om een proeverij te doen. De wijnboerderijen hier zijn stuk voor stuk prachtig! Allemaal heel mooi onderhouden en je kijkt uit over de gigantische wijnvelden die tot ver over de bergen lopen (heel pittoresk allemaal). Voor 10 Rand (€1,50) mochten we 5 wijnen proeven en ze vertelden overal iets bij. Daarna mochten we nog in de wijnkelder kijken en hebben we nog wat over het estate gelopen. Op de terugweg hebben we nog bij een andere wijnboerderij een wijntje gedronken en ik moet zeggen dat ik het steeds lekkerder begin te vinden! (Jaa pap en mam, maak maar vast een slot op die wijnkast ;))

De volgende dag hebben we lekker aan het zwembad gechilled en ik ben een dagje wezen surfen met Wouter en Ricardo. Er waren niet veel golven maar het was perfect om een beetje te oefenen en het ging best goed! Ondanks dat de zee best koud is, is het met een wetsuit best goed te doen!

Donderdag ben ik met Wouter en Rico wezen kloofjumpen. Bij Gordons Bay (een plaatsje langs de kust net buiten Kaapstad) kun je de auto parkeren en na een uurtje hiken door en over de bergen kom je bij Crystal Pools. Kleine meertjes midden tussen de bergen waar je van de bergen in kan springen! De perfecte plek om lekker te chillen en wat te springen en zwemmen. We hadden een paar biertjes mee dus het was heerlijk om daar te zijn in het zonnetje en de klimtocht van een uurtje was het meer dan waard.
Toen we terugreden zagen we al vanaf een afstandje dat er wel een hele gekke wolk rond de berg achter ons huis hing, namelijk een zwarte. En er vlogen helikopters af en aan met grote zakken water eronder. Het bleek dat door de droogte Signall Hill in de brand was gevlogen en niet alleen aan de kant van de stad, maar ook aan de kant waar wij wonen. Gelukkig hadden ze het al aardig onder controle en waren ze met heel veel brandweerauto’s en nog meer helikopters aan het blussen. De rookwolken vlogen net over ons huis heen en het enige waar wij last van hadden was wat as in het zwembad. Door de wind verspreid het vuur natuurlijk snel hier maar ze zijn er altijd heel vlug bij gelukkig! Omdat de het zo lekker rook rond ons huis besloten wij ook maar lekker de braai aan te steken… ;)

Vrijdag was oudjaarsdag dus ben ik met Eline wat boodschappen gaan doen en rond een uurtje of 5 kregen we visite om gezellig wat te braaien en zwemmen. Het is heel vreemd om niet vroeg wakker gemaakt te worden door het geknal van vuurwerk (want dat hebben ze hier niet echt) en gewoon naar de supermarkt te gaan terwijl het gloeiend heet is om vervolgens te gaan braaien en zwemmen op OUDJAARSDAG :S

Oud en nieuw.
We hadden met allemaal vrienden en bekenden kaartjes gekocht voor het 5FM feest, een van de grootste feesten tijdens Oud en Nieuw in Kaapstad. Ik was heel benieuwd hoe oud en nieuw gevierd zou worden in een wereldstad omdat ik dat nog nooit meegemaakt had natuurlijk. Nadat we met een aantal bij ons hadden gebraaid en gezwommen ging iedereen zich even klaar maken en langzaam kwamen alle anderen ook naar ons huis toe. Rond een uurtje of half 11 hebben we bij ons op het dakterras de champagne geknald en toen die op was hebben we de taxi’s gebeld om naar het feest te gaan. We kwamen rond half 12 aan bij het feest (het was even zoeken terwijl het om de hoek was) en het zag er best gezellig uit. Het terrein was lang niet vol, maar er waren aardig wat mensen en er was een rockbandje aan het spelen. Ik had gehoopt op een mooie opbouw naar het moment van 12 uur toe, maar dat viel een beetje tegen. 3 minuten voor 12 uur begon het vuurwerk al te knallen. In Kesteren hebben we nog meer vuurwerk bij de kermis dus het stelde echt heel weinig voor. En dat was dan ook meteen al het vuurwerk wat werd afgestoken in de wijde omgeving. Net voor 12 uur ging de muziek uit en werd er snel door een MC op het podium afgeteld naar 12 uur en daar was het dan; 2011!! Het was niet wat ik ervan gehoopt had, maar omdat we met zo’n grote groep waren was het wel heel erg leuk en gezellig! Na 12uur draaide er gelukkig een dj met betere muziek waardoor het toch nog een echt feest werd. Vanaf 2 uur ging alleen helaas de bar dicht en om 3 uur ging de muziek uit . Om de teleurstelling te verwerken hebben we een afterparty gehouden bij ons thuis tot een uurtje of 7…

Nieuwjaarsduik.
Bij het nieuwe jaar hoort natuurlijk ook een Nieuwjaarsduik! Dit hebben we dan ook zeker gedaan. Met een groep van 15 Nederlanders hadden we om 3uur afgesproken bij Clifton 4th Beach en daar hebben we met zijn allen een Nieuwjaarsduik gedaan! We misten helaas de Unoxmutsen, Erwtensoep en Gluwein. En ook stond er niemand klaar met een warme handdoek, badjas of deken maar het zonnetje en de 32 graden warmde ons snel genoeg op. Het water was wel lekker koud (14 graden) dus het was toch wel een echte Nieuwjaarsduik! ;) Daarna hebben we nog heerlijk uitgebrakt op het strand… Een geweldige manier om 2011 te beginnen!!


Voor alle vrienden, familie, fans, vage bekenden, onbekenden, collega’s en alle andere mensen die telkens weer mijn verhalen lezen:

DE BESTE WENSEN!! 2010 was voor mij een geweldig jaar en ik hoop dat 2011 ook een supergoed jaar wordt voor iedereen! Door het tijdsverschil wordt 2011 sowieso een uurtje langer dan 2010 dus een uurtje extra om er nog meer van te maken! :)


Laatste weekjes.
De tijd is gekomen dat het einde van mijn tijd hier al in zicht is. Ik moet nog 2 weken stage lopen (die ik ook echt wel nodig heb om alles af te ronden) en daarna heb ik nog een week om te reizen en wat van de rest van Zuid-Afrika te zien. Ik ga met Eline en Ricardo de laatste week de Gardenroute (Tuinroute) rijden langs de kust richting Port Elisabeth en in de buurt van Port Elisabeth een Safaripark bezoeken. Hopelijk gaan we daar nog de big 5 recht in de ogen kijken. Over 3 weken kom ik alweer naar huis! De tijd is echt gevlogen en ik heb totaal niet het idee dat ik hier al bijna 5 maanden zit. Ik vind het heel jammer om hier weg te gaan, maar heb ook heel veel zin om weer naar huis te komen! Kaapstad en de mensen die ik hier heb leren kennen hebben echt een plaats gekregen in mijn hart en ik wil hier zeker nog een keer terug naartoe!!

Maar om niet te emotioneel en slijmerig te eindigen dit is zeker niet mijn laatste verslag! Ik zal na mijn stage en het reizen zeker jullie laten weten hoe het allemaal was natuurlijk!!

Jullie kunnen mij nog steeds volgen, mailen, lastig vallen of in de gaten houden op:
Mail me op: pupke_stevig@hotmail.com
Kijk op me facebook: www.facebook.com/Puppekie
Kijk op me website: www.pupkeinafrika.tk
Volg me op twitter: www.twitter.com/DennStevens
Kijk op me hyves: www.puppekie.hyves.nl

Mochten jullie nog een kaartje willen sturen en ik hoop echt dat hij dan nog aankomt voor ik weg ga, dan kan dat naar:

Dennis Stevens
High Level Road 97
8005 Cape Town
Western Cape
South Africa

En je kunt natuurlijk ook gewoon hieronder reageren :)

  • 03 Januari 2011 - 11:34

    Rianne V S:

    Wat een leven heb je daar zeg.. Hou je via facebook in de gaten maar door zo'n uitgebreid verslag te lezen is het plaatje wat completer! Het ziet er allemaal super vet uit! Veel plezier nog, maar dat word vast geen probleem! Jij ook het allerbeste voor 2011! X Rian

  • 06 Januari 2011 - 22:05

    Paula Snoeijer:

    Hoi Dennis,

    Wat raar hè om deze feestdagen midden in de zomer te vieren. Volgend jaar maar weer in Nederland, dat geeft toch een andere sfeer.
    Succes nog de laatste weken met je stage en dan daarna nog even volop genieten van de laatste dagen.

    Groet,
    Paula

  • 13 Januari 2011 - 19:23

    Inge:

    Gerry bedankt voor de vlokken! Ik heb er van genoten, lief dat je hier aan ons denkt. Kus Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Actief sinds 10 Aug. 2010
Verslag gelezen: 677
Totaal aantal bezoekers 34605

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2012 - 26 December 2012

Speurtocht naar de Kiwi's

02 September 2010 - 25 Januari 2011

Stage @ Kaapstad

Landen bezocht: